0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشاهده سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

0
0

تاریخچه شکل گیری شرکت نگاه آسمان

نخستین تلاش ها و فعالیت ها در خصوص شکل گیری مجموعه کنونی «نگاه آسمان» به سال ۱۳۸۸ بر می گردد. در اواخر دهه ۸۰ و سال های ۸۸ و ۸۹ حوزه ربات های پرنده و پهپادهای غیر نظامی در کلاس مولتی روتور بسیار بکر و نوظهور بود و نفرات و تیم های انگشت شماری در این حوزه در حال فعالیت بودند.

به نقل از محمد چیتگرها (موسس و مدیرعامل شرکت نگاه آسمان):

در سال ۱۳۸۸ بعد از عضویت در تیم رباتیک دانشگاه، جهت شرکت در مسابقات جهانی ربات های پرنده با این حوزه آشنا شدم. تیم ما در آن زمان متشکل از دانشجویان خوب دانشگاه در رشته های مختلف مهندسی بود. ما قصد داشتیم در گام اول با رصد و بررسی پتانسیل های داخلی و استفاده از تجارب نفرات و تیم های دیگر که قبل از ما در این حوزه فعالیت نموده بودند، کسب اطلاعات نماییم. در همین راستا تحقیقات خود را شروع کردیم. خدا را شکر که در آن زمان با نفرات و تیم های خوبی که فعالیت های قابل توجهی در این حوزه انجام داده بودند آشنا شدیم و حتی با بودجه دانشگاه یک مولتی روتور از نوع ۴ موتوره یا کوادکوپتر از یک برند خارجی به نام XairCraft را برای مهندسی معکوس و ادامه تحقیقات در این حوزه، از یک شرکت ایرانی که نماینده این کمپانی چینی در ایران بود خریداری کردیم.

خرید این کوادکوپتر برای مصارف تحقیقاتی و از طرفی جمع آوری اطلاعات مفید و بسیار زیاد توسط اعضای تیم در خصوص ربات های پرنده، نتایج و تجارب بسیار قابل توجه و ارزشمندی برای من و نفرات دیگر این تیم در برداشت. خلاصه در آن سال، برنامه شرکت در مسابقات جهانی ربات های پرنده که هدف ابتدایی شکل گیری این تیم شده بود، بنا به دلایلی کنسل شد و همزمانی آن با ماه های انتهایی تحصیلاتم در دانشگاه، باعث شد که به کل از فضای دانشگاهی ربات های پرنده خارج شوم.

در آن سالها، من در حوزه برنامه نویسی تحت وب و مهندسی نرم افزار نیز مشغول به فعالیت بودم و حداقل سازکار حرفه ای را در این حوزه داشتم. فراغت از دانشگاه و کسب تجربه های بسیار ارزشمند در محیط دانشگاه و همچنین انجام یک پروژه موفق طراحی یک مولتی روتور که با آن توانستم، پروژه سه واحدی دوره کارشناسی خود را با نمره ۲۰ به اتمام برسانم، مقدمه ای شد برای شکل گیری یک گروه خصوصی فعال در حوزه پهپادهای غیر نظامی

پیشنهاد شکل گیری یک شرکت غیر رسمی یا گروه صنعتی از سوی من به یکی دیگر از دوستان فعال در این حوزه داده شد و در نهایت گروه صنعتی با عنوان «هوابرد» با دو سهام دار که یکی از آنها بنده بودم (۱) تاسیس شد. گروه صنعتی هوابرد را شاید بتوان اولین گروه مستقل و تخصصی در حوزه طراحی و تولید مولتی روتورها در سال ۱۳۸۸ عنوان کرد.

ما در هوابرد، اولین تجربه های طراحی، مونتاژ و ساخت مولتی روتورها در مدل های مختلف کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اکتاکوپتر را شروع کردیم. اولین آزمون و خطاهای ما در آن سالها، هزینه های بسیار هنگفتی برای ما به دنبال داشت.

در آن زمان کمپانی تولیدکننده قطعات مولتی روتور بسیار اندک بود. موتورها و اسپیدکنترل های شرکت Emax، بدنه های کربنی شرکت Tarrot، کنترل پروازهای اولیه شرکت Dji قطعات مرسوم آن سالها بود که در مونتاژ مولتی روتورها بسیار استفاده می شد. ما در هوابرد در آن زمان چند کوادکوپتر تجاری با نام های صبا، دیدبان و … را طراحی کردیم و جزو اولین مجموعه ها بودیم که محصول خود را در سطح تجاری سازی شده برای استفاده در حوزه های تصویربرداری، دیده بانی، نقشه برداری به سازمان ها، شرکت ها و حتی نفرات حقیقی به فروش رساندیم.

تصویر از اس ۱۰۰۰ شرکت DJI (اکتاکوپتر موجود در عکس از اولین اکتاکوپترهای وارد شده به کشور بود. در قسمت زیرین این مولتی روتور دوربین ۵D کنون نصب شده است. از این پهپاد در آن سالها برای ارائه خدمات تصویربرداری هوایی استفاده میشد. تصویر مربوط است به سال ۱۳۹۲
هگزاکوپتر F550 که با دوربین گوپرو برای تصویربرداری هوایی در آن سالها استفاده میشد از اولین محصولات شرکت دی جی آی بود. این هگزاکوپتر در ایران مونتاژ می شد. تصویر مربوط است به سال ۱۳۸۹
تصاویر دیگر از دو کوادکوپتر تولیدی هوابرد در اواخر دهه ۸۰ که برای مصارف بازرسی هوایی استفاده میشد. یکی از اولین سازمان ها خریدار کوادکوپتر صبا، اداره محیط زیست آذربایجان غربی برای تصویربرداری هوایی از دریاچه ارومیه بود. (تصویر متعلق است به سال ۱۳۸۹)
تصویری از آگهی تبلیغاتی کوادکوپتر صبا در سال ۱۳۹۰ (در این آگهی تصویر یکی از مشتریان حقیقی هوابرد را می بینید که از این پرنده برای مصارف تصویربرداری هوایی استفاده می کرد.)

به موازات فعالیت های نفرات و تیم های بسیار محدود ایرانی در اواخر دهه ۸۰ در حوزه مولتی روتور و پهپادهای غیر نظامی، اولین محصولات تجاری شرکت های خارجی همانند Dji هم روانه بازار شد. فانتوم ۱ و کوادکوپتر F450 و F550 و همچنین هگزاکوپتر S800 را می توان از اولین محصولات حرفه ای حوزه مولتی روتور در جهان نامید که نوید بخش آینده ای روشن در حوزه پهپادهای غیر نظامی بود.

تصویر اولین کوادکوپتر ساخته شده در ایران تصویر گروه صنعتی هوابرد
تصویر متعلق به سال ۱۳۸۹ می باشد دیدبان محصول گروه صنعتی هوابرد از اولین کوادکوپترهای تجاری سازی شده در آن سالها بود که برای مصارف نقشه برداری هوایی استفاده می شد.
تصویر اولین کوادکوپتر ساخته شده در ایران تصویر گروه صنعتی هوابرد
صبا یک کوادکوپتر ۴ موتوره یا در اصطلاح کوادکوپتر بوده که برای تصویربرداری هوایی استفاده میشد. این کوادکوپتر می توانست دوربین گوپرو را حمل کند. این تصویر نیز متعلق به سال ۱۳۸۹ است.

فعالیت های گروه صنعتی هوابرد تا سال ۱۳۹۱ در بخش طراحی و تولید در کلاس مولتی روتور ادامه داشت. این گروه توانست اولین محصولات مونتاژی، تولیدی و تجاری سازی شده مولتی روتور را در کشور ثبت کند. تغییر سیاست های این گروه برای ادامه فعالیت و همچنین بروز انقلاب در تولید پهپادهای غیر نظامی آماده پرواز از سوی دیگر به تعطیلی این گروه در اواخر سال ۱۳۹۱ انجامید.

مجموعه کنونی نگاه آسمان توسط آقای محمد چیتگرها با شکل و شمایل جدید و تاسیس بخش های مختلف فعال در حوزه پهپادهای غیر نظامی از جمله آکادمی آموزشی، کلینیک تخصصی تعمیرات، بخش ارائه دهنده خدمات پهپادمحور، بخش فروش محصولات هایتک خارجی و عرضه آن در کشور به صورت رسمی و قانونی از سال ۱۳۹۲ در یک برند و نام جدید به نام «نگاه آسمان» شکل گرفت. نگاه آسمان در آن سالها به عنوان اولین مجموعه های فعال در این صنعت به عضویت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران درآمد و تبدیل به یک مرکز تخصصی پهپادمحور با خدمات متنوع و جامع شد.

این تصویر مربوط است به هگزاکوپتر صبا که با بدنه تمام کربنی و موتورهای شرکت T-Motor در سال ۱۳۹۳ مونتاژ شد. محل تصویر هم اولین دفتر شرکت نگاه آسمان در تهران، خیابان آزادی جنب مترو توحید است.
این تصویر مربوط است به یک هگزاکوپتر آماده پرواز مربوط به یک کمپانی خارجی که در سال ۱۳۹۳ برای تعمیر به واحد تعمیرات شرکت نگاه آسمان آورده شده است. این تصویر نیز در اولین دفتر نگاه آسمان در خیابان آزادی جنب مترو توحید گرفته شده است.
تصویر متعلق به سال ۱۳۹۰ است. هگزاکوپتر سایز بزرگ طراحی شده توسط گروه صنعتی هوابرد با بدنه تمام کربنی شرکت Tarrot و سیستم کنترل پرواز Wookong M Dji و برای کاربری تصویربرداری هوایی و نقشه برداری هوایی
تصویر متعلق به سال ۱۳۹۰ است. هگزاکوپتر سایز بزرگ طراحی شده توسط گروه صنعتی هوابرد با بدنه تمام کربنی و شرکت Tarrot و موتورهای شرکت T-Motor
تصویری از اکتاکوپتر هوابرد – سال ساخت ۱۳۹۱
تصویری از تیم تست کننده کوادکوپتر صبا برای انجام پروژه نقشه برداری هوایی با کوادکوپتر در سال ۱۳۹۱
تصویری از کوادکوپتر گروه صنعتی هوابرد که برای یکی از اولین پروژه های تصویربرداری هوایی تلویزیونی آماده شده بود. این پروژه مربوط به برنامه ماه خدا بود که در سال ۱۳۹۰ یا ۱۳۹۱ اولین سری آن در حال تهیه بود.

این مطلب در حال بروزرسانی است …

توضیحات:
(۱): موسسین گروه صنعتی هوابرد، دو نفر از اعضای همان تیم تشکیل شده در دانشگاه برای شرکت در مسابقات ربات های پرنده بودند. محمد چیتگرها و مهدی انصاری فر هر یک به صورت مساوی سهام داران این گروه تشکیل شده بودند. این گروه در اواخر سال ۱۳۹۱ تعطیل شد و در نهایت هر سهامدار، فعالیت مستقل خود را در حوزه پهپادهای غیر نظامی از سر گرفت.